miercuri, 24 octombrie 2018

„şi infern şi infern şi infern”


TRAGEDIA ŞI DRAMA OMULUI (POST)MODERN? *

* Ioan ENACHE, Cartea Întâi a Pocăinţei. IUDACAINUL, Editura Studion, Bacău, 2018

Moto: „Dumnezeu care te-a creat fără tine, nu te va salva fără tine”

Sfântul Augustin


Petre ISACHI

În această carte de excepţie – unică prin problematică şi arta transfigurării, în peisajul liricii actuale - poetul Ioan Enache configurează într-un limbaj sibilinic, specific, dramatic, tragedia şi  drama individului contemporan – „iudacainul”, cum îl defineşte sarcastic autorul – ce pare să fi uitat că toţi oamenii ţin de aceeaşi istorie a salvării: toţi au fost creaţi, răscumpăraţi prin Iisus, toţi vor fi judecaţi definitiv la sfârşitul veacurilor. Cele 60 de poeme ale volumului confirmă pocăinţa drept virtutea supremă a creştinului parcă incapabil în contemporaneitatea imediată, de a-şi mai recunoaşte păcatele şi de a se strădui să obţină iertarea lor. Transfigurând simultan tragedia şi drama Iudacainului, poetul bacăuan reiterează implicit păcatul originar născut din ascultare şarpelui care-i convinge pe Adam şi pe ispititoarea Eva creaţi după chipul şi asemănarea lui Dumnezeu cu sintagma: „veţi fi ca Dumnezeu”!? Ispita este absolută şi potenţează căderea în păcat, încât în „IUDOCANIA” suntem şi astăzi botezaţi cu „păcatul şi vina” percepute ca o fatalitate. Şi astăzi ispăşim, (ne)vinovaţi păcatele părinţilor. Şi astăzi roadele păcatelor săvârşite de noi, iudacanii, sunt dezbinarea, boala, întristarea, suferinţa, robia, nenorocirea, ura, însingurarea şi înstrăinarea. Şi astăzi, cum repeta Horaţiu, vina e urmată în deaproape de pedeapsă!

Tragicul omniprezent în scriitură este estompat subtextual, de credinţa autorului în ideea că Omul poartă în sine capacitatea de negare şi afirmare, iar viitorul acestuia nu reprezintă o repetiţie a prezentului, ci este în mare ceea ce omul va face din el. Drama ce secondează tragedia omului trimite la acţiunea realizată prin alegere liberă. Se ştie, Adam şi Eva au acţionat în mod voluntar atunci când au acordat mai multă încredere vorbelor şarpelui, decât Cuvintelor lui Dumnezeu. Păcatul originar ce prefigurează crima lui Cain şi trădarea lui Iuda, eternizare din nefericire, poate fi înţeles pornind de la problematica asemănării care tinde să şteargă graniţa dintre sacru şi profan, dintre vinovat şi nevinovat şi să refuze orice raportare cu Dumnezeu.
Citind şi recitind „Cartea Întâi a Pocăinţei”, o scriitură expresionistă blagiano-argeziană ce interferează admirabil poetica tainei şi petica tăcerii, mi-am amintit că Mircea Eliade visa la un posibil manual al cititorului perfect, în care s-ar sugera ce trebuie să citeşti când eşti singur, trist, stresat etc,. când vrei să-ţi refaci forţele sufleteşti sau îţi pierzi credinţa etc.. Desigur, manualul ar cuprinde liste de cărţi pe vârste, pe temperamente, pe anotimpuri, profesii, studii, interese etc. Savantul era convins că există o armonie între fenomenele cosmice şi etapele sufletului, armonie pe care foarte puţini dintre noi o descoperă la timp. Doar în acest mod/ timp lectura şi-ar putea regăsi funcţia ei primordială, magică, de a stabili contactul dintre om şi Dumnezeu/ Cosmos.
Se naşte întrebarea cărei vârste, cărui temperament şi în ce anotimp ar trebui citit IUDACAINUL, pentru a ne ajuta să absorbim, să interiorizăm toată revelaţia teologală/ cosmică, pentru ca să folosim activ colosala energie sufletească latentă, din această Carte de Pocăinţă cu imanente virtuţi filosofice şi contemplative? La modul ideal, dacă am urma sugestiile celui ce a conceput Istoria Religiilor, povestea biblică din STIHURILE lui Ioan Enache ar trebui citite în Săptămâna Luminată/ Patimilor, de un lector cu temperamentul Părintelui Galeriu sau poate cu psihologia lui B. Pascal, de un cititor care să fie pătruns de Ideea că Taina lui Iisus presupune Trinitatea: „Tatăl este Dumnezeu, Fiul este Dumnezeu, Sfântul Duh este Dumnezeu”, capabil să intuiască că poetul ortodoxist are ca supratemă în „Cartea Întâi…”, interogaţia lui Marcus din Novum Testamentum,8, 36: „Ce-i foloseşte omului să câştige lumea întreagă, dacă-şi pierde sufletul?”
Poetul Ioan Enache se integrează peste timp, prin problematica transfigurată şi prin realizarea artistică, cu acest volum (ce va fi urmat de alte două) în familia de spirite a gândiriştilor/ ortodoxiştilor – Nichifor Crainic, Lucian Blaga, Vasile Voiculescu etc. - dar şi în uitata şi  hulita, dintr-o ignoranţă inimaginabilă, „generaţie 27” (Mircea Eliade, Emil Cioran, Mircea Vulcănescu, Ion Barbu etc.). El se adresează cititorului credincios (de la Petre Ţuţea: „un popor de credincioşi este un popor cult”) care ştie că istoria creştinismului se întemeiază pe logica jertfei şi care este pătruns de polivalenţa misterioasă a simbolului atanascian: „Tatăl nu a fost făcut de nimeni; El nu e nici creat, nici întrupat. Fiul nu vine decât din Tatăl; El nu e nici făcut, nici creat, ci întrupat; Sfântul Duh/ Spirit vine din Tatăl şi din Fiul: El nu e nici făcut, nici creat, nici întrupat, ci el purcede.”
Realizarea de excepţie a volumului „IUDACAINUL. Cartea Întâi…” nu mi se pare a fi nici arta de a poetiza căderea/ adâncirea în păcat şi nici autenticitatea pocăinţei (virtutea supremă a creştinului) – în sine remarcabile -, ci modul de manifestare a gândirii creştine, ca o gândire a paradoxului: Dumnezeu infinit devine finit, Creatorul se întrupează făptură, Cuvântul veşnic devine tăcere, Dumnezeu se întrupează om, pentru ca omul să se facă divin. Iubitorul de înţelepciune va descoperi în scriitură, plecând de la ideea că doctrina creştină se manifestă ca o gândire a paradoxului, intuiţii, mirări şi interogaţii din filosofiile lui Erasmus, Pascal, Kierkegaard, Hegel etc. ce potenţează „ieşirea pe scările Crucii” (v. poemul cu acelaşi nume) şi mulţumeşte lectorul cugetător.
Poetul Ioan Enache ce sintetizează istoria creştinismului în fraza eliptică coordonată copulativ: „şi infern şi infern şi infern” este convins că iudacainul, metonimie a omului postmodern, pentru care „Dumnezeu a murit”!, marchează cu siguranţă intrarea într-o eră de neopăgânism. De aici nevoia acută de pocăinţă şi de recreştinare. „Mai înfricoşătoare decât moartea e absenţa Ta, Doamne! (v. Epidemie de întuneric, pp.155-157). Traiectul iniţiatic al acestei Cărţi – de excepţie, mă repet cu intenţie – nu poate avea efectul divin aşteptat, dacă nu se înţelege că religia creştină, revelaţie a interiorităţii, este centrată asupra persoanei şi face din libertatea interioară un principiu fundamental, încât „Dumnezeu care te-a creat fără tine, nu te va salva fără tine”!
20 Octombrie 2018, Bacău

Ştefan OLTEANU (U.Z.P.)

Remember Nadia Comăneci – 60

Lacrimi şi aur, la Phenian


Startul în sezonul competiţional 1974 a fost neobişnuit de tardiv: trecuseră cinci luni fără nici un concurs! Nadia, Teodora, Georgeta şi celelalte colege ale lor intră în atmosfera de concurs abia pe 9 iunie¸ cu prilejul «Triunghiularului» Liceul de gimnastică - Denver Colorado (S.U.A.) şi o mai veche cunoştinţă, echipa poloneză W. K .S. «Zawisza» Bydgoszcz. Oneştencele au câştigat confortabil: 1. L.G. Oneşti 184,85 p; 2. Denver Colorado 181, 10 p; 3, W.K.S. «Zawisza» 155,75 p. Nadia Comăneci s-a clasat prima la individual compus, cu 37,50 p, urmată de Debbie Hill (Denver) 37,30 p şi Luminiţa Milea, cu 36,80 p, Nadia câştigând, de asemenea, la sărituri, paralele şi sol. Pe podium au mai urcat Georgeta Gabor, Teodora Ungureanu, Iuliana Marcu, Luminiţa Milea şi Mariana Cojanu. In faţa echipei antrenate de soţii Karolyi stătea acum cel mai mare obiectiv al anului 1974: cea de-a treia ediţie a «Cupei Prietenia». Intensitatea antrenamentelor a urcat din nou în graficul ţinut cu grijă de soţii Karolyi.

(Citiţi articolul integral!)

Carmen MIHALACHE

Un reporter care respectă
blazonul profesiei

Am avut câteva zile plăcute în care m-am plimbat cu domnul Neagu Udroiu prin toată lumea. Cunoscutul ziarist a fost un adevărat globe-trotteur, care a ajuns în multe locuri de pe mapamond, în câteva continente, ţări, capitale, unde a întâlnit mari personalităţi ale vieţii social-politice sau culturale. Şi ca ambasador, în Finlanda şi Estonia, a avut experienţe diverse şi interesante, pe care le-a povestit în multe pagini inspirate. Desigur, plimbarea mea a fost una în imaginaţie, intermediată de scrisul domniei sale, viu, atractiv, nuanţat, din volumul al doilea al lucrării „Jurnalismul -Studenţie fără frontiere”.

(Citiţi articolul integral!)