miercuri, 17 iulie 2019

Avem europarlamentari?


Minodora CLIVETI

 Nu mă consider un om deosebit, ci poate doar unul norocos de a fi pus, la un moment dat al existenţei sale, în anumite circumstanţe care i-au permis folosirea priceperii profesionale dobândită ca urmare a studiilor serioase şi conştiincioase şi, de ce nu, carisma personală. Acestea dublate de un acut / normal interes de a-şi face datoria.
Recunosc că experienţa mea de viaţă este una mai puţin obişnuită, deşi nu ieşită din comun, dacă mă gândesc puţin la cât de repede ajung unii miniştri azi. Totuşi nu e chiar banal  să termini o facultate de drept prestigioasă cu 10, să urmezi cursuri de drept la Universitatea Columbia, la cea din Birmingham sau la Strasbourg, să faci practică în firme mari de avocatură din Anglia şi Franta, să câştigi un concurs internaţional de pledoarii, să fii doctor în drept al Institutului de Studii Juridice al Academiei Române şi nu în ultimul rând să munceşti timp de 10 ani ca deputat în Parlamentul României şi în Parlamentul European.

Joburi diferite de regulă, dar în cazul meu deputatul interesat de problemele Bacăului era şi membru al Adunării Parlamentare a Consiliului Europei: opt ani de practicat politica europeană, de susţinere a intereselor României, mai ales în momente dificile pentru noi (cum a fost, de pildă, raportul prin care România era acuzată de complicitate la aplicarea de tratamente inumane unor deţinuţi aflaţi la bordul unor aeronave străine în timp ce acestea aterizaseră pe sol românesc) când am pledat ca la bară sau momentul în care, într-un elan exagerat de mândrie patriotică, unii membri al delegaţiei României la APCE doreau, nici mai mult, nici mai puţin, ieşirea noastră din Consiliul Europei. Atunci am reuşit detensionarea situaţiei prin discuţia directă cu preşedintele Van der Linden.
Las deoparte punctele marcate pentru apărarea drepturilor femeilor (în calitate de preşedintă a Comisiei pentru egalitate de şanse a APCE), dar reţin realizarea de numeroase prietenii cu deputaţi din întrega Europă, dintre care pe mulţi i-am regăsit în Parlamentul European şi cu care am colaborat excelent. Pentru că deputaţii sunt oameni, cu simpatii şi antipatii, cu reacţii personale (pe lângă cele oficiale pe care le adoptă, uneori, de nevoie), dar de fiecare dată gândind la interesul ţării lor.
Intrarea mea în PE a fost uşoară din acest punct de vedere: cel puţin 50 dintre foştii amici din APCE erau acolo,relaţiile s-au reînnodat în mod firesc, dar încă de la început am urmărit crearea de noi relaţii. PE este o instituţie care funcţionează pe două planuri, unul aparent oficial, declarativ, altul discret, eficient cu adevărat. Acest din urmă plan m-a interesat cel mai mult, pentru că mai ales în acel fel puteam să înţeleg mai repede semnificaţia unor decizii, consecinţele unor amendamente aparent anodine şi, mai ales, să pot interveni şi eu un pic mai devreme şi mai eficient.
 Ajunsă în PE mai târziu – nu am avut decât doi ani de mandat –, am descoperit cât de bine erau „înşurubaţi” unii dintre colegii mai vechi  în structurile Parlamentului, prin oameni plasaţi în locuri strategice, prin relaţii deja construite cu funcţionari, reprezentanţi ai unor O.N.G., ai presei. Dar am constatat şi indiferenţa altora faţă de asemenea entităţi, lipsa de colaborare între deputaţii români din diferite grupuri politice, deşi România era şi este în continuare ţinta unor atacuri mai mult sau mai puţin dure, dar  sistematice din partea altora, în plen şi în comisii. Criticaţi la pachet cu Bulgaria, de pildă, am constatat că luările de poziţii ale deputaţilor bulgari, indiferent de apartenenţa lor politică, erau pentru combaterea acuzelor, în timp ce dintre „ai noştri” se ridicau mereu voci care îi lăudau pe critici. Şi asta ducea (şi duce în continuare) la vulnerabilizarea poziţiei României.
Să ne înţelegem: departe de mine gândul negării unor situaţii româneşti de criticat, dar aşa cum ştie orice avocat există o măsură în toate şi balanţa trebuie să fie echilibrată cu inteligenţă, argumente şi bună credinţă. Este ceea ce făceau bulgarii, iar rezultatul acestei tactici se vede astăzi foarte clar: tandemul de criticat a lăsat locul unui singur subiect, noi.
În afara găsirii căilor de acces înspre sferele importante – şi aici aş menţiona şi acţiunea pe care am organizat-o, „Bacăul salută Europa”, în care Ansamblul Busuiocul a pus în mişcare PE la propriu, salamul de Sibiu a dispărut în câteva minute de pe mese (deşi specialiştii Parlamentului în pus masa au demonstrat că nu ştiu să taie acest salam, aducând platouri cu bastonaşe, în loc de feliile subţiri ştiute...), vinul nostru a fost sorbit rapid, iar Bădiţa Măric a primit mulţumiri oficiale de la preşedintele Schultz pentru tabloul oferit –, m-am concentrat, fiind conştientă de timpul scurt pe care aveam să-l petrec acolo, pe câteva subiecte importante pentru români în general, dar şi pentru băcăuanii mei:
• definirea statutului de „cetăţean european”, aparent o „găselniţă avocăţească” – aveam nevoie să obţin confirmarea punctului meu de vedere: şi anume că românii circulă liber, nu emigrează în Europa. Importanţa acestei clarificări şi intrarea sa în mentalul colectiv european este majoră, consecinţa fiind tratamentul egal al românilor cu toţi ceilalţi cetăţeni europeni în UE. Am avut satisfacţia primirii confirmării acestui punct de vedere de la comisarul pe justiţie Reding;
• situaţia copiilor celor plecaţi la muncă în UE: gravă, serioasă, fără să existe cu adevărat planuri interne în acest scop, totul fiind lăsat în sarcina autorităţilor locale, judeţul Bacău fiind printre cele mai afectate din acest punct de vedere. Am reuşit să capacitez doi colegi din Italia şi Spania şi am organizat acţiuni ample în care am cerut clasificarea acestei probleme drept una europeană şi găsirea de soluţii globale pentru aceasta, dat fiind interesul major al UE pentru copii şi tineri. Am ridicat problema şi la o întrunire a socialiştilor italieni la care am fost invitată ca urmare a acestor acţiuni;
• exodul medicilor a fost, de asemenea, unul dintre subiectele dictate de realităţile noastre. Nu plecarea în număr extrem de mare a cadrelor medicale încercam să împiedic – ar fi fost nelegal şi incorect, desigur –, ci am solicitat clarificări cu privire la drepturile pacienţilor români, a căror îngrijire medicală avea / are de suferit în mod substanţial din acest motiv. Îmi amintesc de o dezbatere – încă se găseşte pe FB – la care un deputat german m-a întrebat iritat dacă nu cumva doresc ca ţările din vest să ne plătească medicii. „NU!”, am răspuns, dar doresc să se găsească formule pentru a compensa într-un fel serviciile pe care le fac pacienţilor lor medicii noştri şi să fie de acord că şi drepturile pacienţilor români reprezintă o problemă europeană pe care trebuie să o rezolvăm împreună;
• problema rromilor: se reproşa României lipsa de metode de asimilare reală a rromilor şi toate incidentele în care aceştia erau implicaţi în UE. Şi aici am cerut cooperare cu statele membre, singura metodă prin care aceste incidente să se diminueze, iar România să nu mai fie singurul ţap ispăşitor pentru fapte ce se petreceau pe teritorii unde noi nu aveam competenţa de a interveni;
• ridicarea vizelor pentru Canada: am fost membră a delegaţiei UE – Canada şi mi-am creat reputaţia unui Cato, pentru că la fiecare întâlnire cu parlamentarii canadieni ceream ridicarea vizelor. Deşi am avut surpriza ca la o reuniune la care a participat şi reprezentanta românilor din Canada aceasta mi-a dorit să nu am succes în demersul meu pentru că ei, românii canadieni, erau bine integraţi şi respectaţi şi nu doreau să apară acolo nedoriţi care să le strice reputaţia construită cu trudă.
Faţă de recenta problemă cu ocuparea postului rezervat României în Curtea Europeană de Conturi îmi amintesc că acum cinci ani propunerea Guvernului a fost la un pas de a nu trece, dată fiind perseverenţa unei „românce” în a pune piedici românilor. Atunci am vorbit personal cu zeci de colegi din diferite grupuri politice şi cred că am contribuit şi eu la numirea celui propus de guvern. Nu ştiu ce se va întâmpla acum, când cel propus de guvern a fost respins în comisiile de specialitate şi numai un lobby serios mai poate remedia situaţia în plen...
Mi se pare normal ca la încheierea mandatului europarlamentarii să îşi facă bilanţul activităţii, fie că vor avea un nou mandat, fie că nu. Nu am văzut decât câţiva care au făcut asta, ceea ce demonstrează respect faţă de alegători şi responsabilitate faţă de poziţia ocupată timp de cinci ani.
Listele propuse de partide  pentru euroalegerile din mai au fost dezamăgitoare – foarte multe nume noi, aparent lipsite de experienţa necesară – sau, dacă sunt calificate, era de datoria partidelor să ne convingă de aceasta.
Temele europene de campanie au lipsit, cu excepţia promisiunii de aducere de fonduri europene, ceea ce europarlamentarii nu au în fişa postului; pot face, cel mult, lobby pentru atragerea atenţiei asupra unor situaţii punctuale româneşti care pot avea impact concret asupra UE, prin invocarea principiilor solidarităţii şi colaborării europene (îmi amintesc că acum câţiva ani ni se spunea nouă, românilor, că asemenea principii nu pot fi invocate, UE fiind un spaţiu concurenţial; ei bine, lucrurile s-au schimbat şi tot mai multe voci din Vest clamează respectarea acestor principii).
În schimb, problemele extrem de importante ale Europei – garantarea securităţii mediului (pentru care tot mai mulţi europeni protestează), a securităţii alimentare, diminuarea poluării cu plastic, reducerea risipei alimentare – aproape că nu au fost auzite în campania de acum, subiectele interne fiind preferatele tuturor candidaţilor. Asta poate, eventual, atrage mai multă lume spre urne, dar nu în acest fel se poate construi o mai bună înţelegere a oamenilor faţă de rosturile PE şi o mai bună susţinere a deciziilor europene.
PE capătă din ce în ce mai multa importanţă în schema decizională a instituţiilor UE, dar pentru ca şi noi să profităm cu adevărat este nevoie ca ambasadorii noştri, europarlamentarii, să fie vigilenţi, activi şi mai ales competenţi.

Ştefan OLTEANU (U.Z.P.)

Remember Nadia Comăneci – 60

Lacrimi şi aur, la Phenian


Startul în sezonul competiţional 1974 a fost neobişnuit de tardiv: trecuseră cinci luni fără nici un concurs! Nadia, Teodora, Georgeta şi celelalte colege ale lor intră în atmosfera de concurs abia pe 9 iunie¸ cu prilejul «Triunghiularului» Liceul de gimnastică - Denver Colorado (S.U.A.) şi o mai veche cunoştinţă, echipa poloneză W. K .S. «Zawisza» Bydgoszcz. Oneştencele au câştigat confortabil: 1. L.G. Oneşti 184,85 p; 2. Denver Colorado 181, 10 p; 3, W.K.S. «Zawisza» 155,75 p. Nadia Comăneci s-a clasat prima la individual compus, cu 37,50 p, urmată de Debbie Hill (Denver) 37,30 p şi Luminiţa Milea, cu 36,80 p, Nadia câştigând, de asemenea, la sărituri, paralele şi sol. Pe podium au mai urcat Georgeta Gabor, Teodora Ungureanu, Iuliana Marcu, Luminiţa Milea şi Mariana Cojanu. In faţa echipei antrenate de soţii Karolyi stătea acum cel mai mare obiectiv al anului 1974: cea de-a treia ediţie a «Cupei Prietenia». Intensitatea antrenamentelor a urcat din nou în graficul ţinut cu grijă de soţii Karolyi.

(Citiţi articolul integral!)

Carmen MIHALACHE

Un reporter care respectă
blazonul profesiei

Am avut câteva zile plăcute în care m-am plimbat cu domnul Neagu Udroiu prin toată lumea. Cunoscutul ziarist a fost un adevărat globe-trotteur, care a ajuns în multe locuri de pe mapamond, în câteva continente, ţări, capitale, unde a întâlnit mari personalităţi ale vieţii social-politice sau culturale. Şi ca ambasador, în Finlanda şi Estonia, a avut experienţe diverse şi interesante, pe care le-a povestit în multe pagini inspirate. Desigur, plimbarea mea a fost una în imaginaţie, intermediată de scrisul domniei sale, viu, atractiv, nuanţat, din volumul al doilea al lucrării „Jurnalismul -Studenţie fără frontiere”.

(Citiţi articolul integral!)