luni, 26 aprilie 2021

Revoluţie în artă
la Slănic-Moldova

Romulus-Dan BUSNEA

Alina-Georgiana Teodorescu* este unul dintre artiştii plastici care şi-au câştigat un binemeritat renume, atât în ţară cât şi în străinătate. Aş spune, chiar un artist complex, dacă ţinem seama de faptul că s-a specializat în arhitectură şi design interior, pictură (inclusiv pictură pe tabletă şi iPad), art business...

Originară din staţiunea Slănic-Moldova, după ce şi-a definitivat studiile liceale şi universitare la Bacău şi Bucureşti, Georgiana a plecat în străinătate, unde şi-a completat pregătirea de artist la Milano şi Londra, a călătorit, a creat şi a experimentat noi modalităţi de expresie artistică.

Prin studiile şi creaţiile sale, prin viziunea sa debordantă, în continua transformare, Georgiana şi-a dezvoltat permanent capacităţile creative, cum sunt originalitatea şi inventivitatea.

Cu toate acestea, nu a uitat niciodată de meleagurile copilăriei, de mirificul cadru natural al staţiunii de la poalele Nemirei şi de oamenii de aici, care au inspirat-o şi motivat-o mereu, au facut-o să revină de fiecare dată, cu aceeaşi plăcere şi drag de revedere.

Şi a revenit în forţă, cu un proiect de suflet, amplu, dinamic şi de durată, adaptat condiţiilor şi resurselor naturale din zona staţiunii Slănic-Moldova. Un proiect de rezidenţă artistică internaţională menit, după cum spunea artista, ,,să revitalizeze potenţialul geografic şi turistic al staţiunii, să redinamizeze social şi cultural oraşul prin schimburi artistice de durată, prin suscitarea interesului comunităţii locale pentru arta contemporană şi prin dezvoltarea creativităţii în şcolile din regiune, participante în activităţile programate în timpul rezidenţei”.

În cadrul proiectului, intitulat ,,In Context Slănic-Moldova”, s-au desfăşurat deja trei ediţii, cu tematici sugestive şi cu participarea unor artişti plastici din ţară şi străinătate: ,,Sursa” (2017,  Brazilia, România), ,,Sub cerul liber” (2018, India, România), ,,Compost” (2019, Islanda, România). Despre respectivele ediţii am scris pe larg într-un număr de anul trecut al revistei ,,Context”.

Chiar dacă, din cauza pandemiei de coronavirus, cea de-a patra ediţie, intitulată ,,Roşu pentru oameni, Roşu pentru pământ” (2020, Islanda, Republica Moldova, România) nu s-a mai putut desfăşura, fiind reprogramată pentru 2021, Georgiana şi membrii Asociaţiei de Artă ,,In Context Slănic-Moldova” (al cărei fondator şi preşedinte este) au continuat activităţile proiectului.

        Astfel, începând din luna iunie, s-a deschis oficial programul atelierului de creaţie din Centrala Artelor ,,Incontext.art”, locaţie amplasată în incinta fostei centrale termice a hotelului ,,Venus” din staţiune. ,,Toţi cei interesaţi de artă, creativitate, natură, impactul omului asupra mediului, educaţie ecologică, dezvoltare durabilă, calitatea vieţii şi comunitate, fie ei localnici, vizitatori sau artişti, care vor sa împărtăşească din experienţa lor, au fost şi sunt invitaţi sa propună şi să realizeze prezentări, dezbateri, proiecţii de film, lecturi de grup şi ateliere de specialitate care să susţină intenţia  asociaţiei noastre de a transforma staţiunea Slănic-Moldova într-un incubator de creaţie şi participare colectivă”, a spus Alina-Georgiana Teodorescu.

Printre cei care s-au alăturat iniţiativei s-a numărat şi Dan Perjovschi (născut în 1961 - Sibiu), desenator, ilustrator, scriitor, jurnalist şi autor de performance, unul dintre cei mai cunoscuţi şi apreciaţi artişti români pe scena artistică internaţională după 1990. Artistul circulă non-stop, prin ţară şi prin lume, ca un jurnalist de investigaţie pe teren: observă, se documentează, citeşte presa şi fluxurile de ştiri online, vorbeşte cu oamenii, postează pe Facebook, filtrează surse şi imagini, extrage idei şi creează în flux desene. Despre cum e lumea, aşa cum poate nu o observăm în rutina zilnică. A realizat un număr impresionant de expoziţii şi proiecte personale şi de grup, la MoMA New York, Tate Modern Londra, Kiasma Helsinki, MACRO Roma, Kunsthalle Basel, MAC Marsilia, Bienala de la Veneţia, Bienala de la Sydney, etc.

A primit premii prestigioase, printre care George Maciunas Award în 2004 şi Princess Margriet Award în 2012, ultimul pentru întreaga activitate, împreună cu soţia sa, artista Lia Perjovschi. Este ilustrator şi comentator la Revista 22 încă de la apariţia primului număr în 1990.

După ce timp de o săptămână a desenat pe faţada de sticlă de 13 metri lungime şi 3,5 metri înălţime a Centralei Artelor ,,Incontext.art”, artistul Dan Perjovschi, împreună cu soţia sa, Lia, şi cu echipa ,,In Context” au susţinut un inedit workshop, intitulat ,,Cum te vezi în viitor”, în fapt, un exerciţiu menit să ajute la formarea unei imagini asupra viitorului, la modul ideal. Şi aşa, participanţii şi-au desenat viitorul şi au povestit pe baza desenelor. Rezultatul? O revistă grafică plină de idei sincere şi multă speranţă.

Interesant este de menţionat şi faptul că, pe parcursul ediţiei de anul trecut a rezidenţei de artă contemporană, intitulată ,,Compost”, Alina-Georgiana Teodorescu şi echipa sa au initţiat şi coordonat proiectul pilot „Slănic composteaza?”, desfăşurat în Slănic-Moldova şi localităţile sale componente, Cireşoaia şi Cerdac, alături de Primăria Slănic-Moldova, Asociaţia de Dezvoltare Intercomunitară pentru Salubrizare (ADIS) Bacău şi compania Biodeck. Timp de trei luni, în perioada august - noiembrie, voluntarii asociaţiei au distribuit saci biodegradabili locuitorilor şi restaurantelor din staţiune şi au supravegheat pubelele pentru asigurarea separării corecte a deşeurilor. În acelaşi timp, aceştia au susţinut campanii săptămânale de informare despre beneficiile depozitării selective a deşeurilor, dar şi de acţiune concretă, iar la final au dirijat o cantitate importantă de biodeşeuri produse în staţiune către staţia de compostare din municipiul Oneşti.

Prin intermediul rezidenţei de artă contemporană, completată în fiecare an cu un festival de muzică experimentală, proiectul urmăreşte să transmită un mesaj de impact despre frumuseţea şi fragilitatea naturii, identificând şi conceptualizând caracteristicile unice ale staţiunii, cu scopul de a o transforma într-o destinaţie culturală şi turistică recunoscută naţional şi internaţional. Folosirea practicilor artistice şi creative ca fundaţie a comunicării va atrage vizitatorii interesaţi de natură şi schimbările climatice, care caută refugiu şi soluţii de rezilienţă în mijlocul naturii”, a mai spus artista Alina-Georgiana Teodorescu.

La începutul crizei Covid-19, Ministerul Culturii a lansat apelul ,,Acces Online 2020”, cu scopul de a susţine proiectele culturale independente, apel care a avut deadline pe 30 aprilie.

În acest sens, asociaţia pe care o conduce Alina-Georgiana Teodorescu a depus proiectul ,,Această ,,conexiune a celor cu plămâni”, în care artiştii participanţi la cele trei ediţii ale rezidenţei ,,In Context 2017-2019”, din România, Brazilia, India şi Islanda, au fost invitaţi să realizeze lucrări pentru o expoziţie colectivă în spaţiul virtual, pe tema interdependenţei şi corespondenţei intime dintre corpul biologic şi corpul social, microcosmosul uman şi macrocosmosul natural, în contextul specific regiunii Slănic-Moldova, unde au lucrat timp de o lună pe durata rezidenţei. Deşi ministerul tergiversează răspunsul, toţi cei care realizează influenţa benefică pe care arta o are asupra umanităţii, o susţin pe Georgiana în demersul său, unul dedicat comunităţii din care face parte, ţării sale, pentru care nu a precupeţit niciun efort în a-l continua, pentru care merită toată aprecierea şi recunoştinţa noastră.

Pentru noi, slănicenii şi nu numai, Georgiana reprezintă un exemplu de profesionalism,  devotament şi dăruire totală, un exemplu profund şi real, atît prin puterea si perseverenţa de a merge mai departe, fără a se descuraja, cât şi prin puterea de a deschide drumuri de speranţă, bucurii şi împliniri.

Totodată, înainte de toate, oriunde a fost purtată pe aripile vieţii şi orice a făurit, nu a uitat de unde a plecat, nu şi-a uitat rădăcinile, istoria, cultura, tradiţiile, neamul şi ţara…

_______________

 

*Alina Georgiana Teodorescu (n. 22 aprilie, 1982, fiica regretatului profesor şi artist plastic slănicean Ilie Teodorescu) a terminat cursurile Şcolii Nr.1 din Slănic-Moldova, după care a studiat la Colegiul Naţional de Artă ,,George Apostu” din Bacău - Secţia Pictură Monumentală (an absolvire 2000) şi la Universitatea de Arhitectură şi Urbanism ,,Ion Mincu” din Bucureşti - Secţia Arhitectură de Interior şi Mobilier (2004).

A urmat apoi cursurile Institutului European de Design de la Milano - Secţia Interior & Shop Design (2007), precum şi pe cele de la Sotheby’s Institute of Art din Londra, cursuri de Art & Business.

Este iniţiatorul şi principalul organizator al programului de rezidenţă artistică internaţională ,,In Context Slănic-Moldova”, fondatorul Asociaţiei de Artă ,,In Context” şi al Centralei Artelor ,,Incontext.art”, din oraşul-staţiune Slănic-Moldova.

Ştefan OLTEANU (U.Z.P.)

Remember Nadia Comăneci – 60

Lacrimi şi aur, la Phenian


Startul în sezonul competiţional 1974 a fost neobişnuit de tardiv: trecuseră cinci luni fără nici un concurs! Nadia, Teodora, Georgeta şi celelalte colege ale lor intră în atmosfera de concurs abia pe 9 iunie¸ cu prilejul «Triunghiularului» Liceul de gimnastică - Denver Colorado (S.U.A.) şi o mai veche cunoştinţă, echipa poloneză W. K .S. «Zawisza» Bydgoszcz. Oneştencele au câştigat confortabil: 1. L.G. Oneşti 184,85 p; 2. Denver Colorado 181, 10 p; 3, W.K.S. «Zawisza» 155,75 p. Nadia Comăneci s-a clasat prima la individual compus, cu 37,50 p, urmată de Debbie Hill (Denver) 37,30 p şi Luminiţa Milea, cu 36,80 p, Nadia câştigând, de asemenea, la sărituri, paralele şi sol. Pe podium au mai urcat Georgeta Gabor, Teodora Ungureanu, Iuliana Marcu, Luminiţa Milea şi Mariana Cojanu. In faţa echipei antrenate de soţii Karolyi stătea acum cel mai mare obiectiv al anului 1974: cea de-a treia ediţie a «Cupei Prietenia». Intensitatea antrenamentelor a urcat din nou în graficul ţinut cu grijă de soţii Karolyi.

(Citiţi articolul integral!)

Carmen MIHALACHE

Un reporter care respectă
blazonul profesiei

Am avut câteva zile plăcute în care m-am plimbat cu domnul Neagu Udroiu prin toată lumea. Cunoscutul ziarist a fost un adevărat globe-trotteur, care a ajuns în multe locuri de pe mapamond, în câteva continente, ţări, capitale, unde a întâlnit mari personalităţi ale vieţii social-politice sau culturale. Şi ca ambasador, în Finlanda şi Estonia, a avut experienţe diverse şi interesante, pe care le-a povestit în multe pagini inspirate. Desigur, plimbarea mea a fost una în imaginaţie, intermediată de scrisul domniei sale, viu, atractiv, nuanţat, din volumul al doilea al lucrării „Jurnalismul -Studenţie fără frontiere”.

(Citiţi articolul integral!)